2014-11-06

අනෝමා ජනාදරී හා අශෝක හඳගම අතර නො කෙරෙන සංවාදය

අනෝමා ජනාදරී අශෝක හඳගමට විවේචන රැසක් එල්ල කරයි. ඒ පිළිබඳ හඳගම මුළුමනින් ම නිහඬ ය. එම සම්මුඛ සාකච්ඡාව මෙතැනින් කියවිය හැකි ය.

එය ඉතා කුහක නිහඬකමකි. එයට හේතුව අනෝමා විිසින් එල්ල කරනු ලබන චෝදනා ඉතා දේශපාලනික කාරණා වීම ය.

හඳගම බොහෝ දුරට පෙනී සිටින්නේ වාමවාදී හෝ සමාජවාදී හෝ සිනමාකරුවකු ලෙසයි. අනෝමා විිසින්  හඳගම වෙත එල්ල කරනු ලබන විවේචන සමාජවාදය විෂයෙහි වැදගත් නිසා ඒ පිළිබඳ සංවාදයක් අවශ්‍ය ය. එහිදී හඳගම මැදිහත් වීම අත්‍යවශ්‍ය ය.

සමාජවාදය වෙනුවෙන් අරගල කිරීමත් අවංක මිතුරු ඇසුරත් අතර පැහැදිලි වෙනසක් තිබේ. අපි මෙම බ්ලොගය හරහා ඇතැම් පුද්ගලයන්ට දරුණු විවේචන කර තිබේ. ඒ බොහෝ අය ඒවා ගන්නේ පෞද්ගලික ප්‍රහාර ලෙසයි. නැත. අප කරන්නේ දේශපාලන කාර්යයකි. අප හාරා අවුස්සන්නේ දේශපාලනයේ තෘණ මූල මට්ටමයි. ඔබට ඒ සංවාදය මගහැර කිසි දිනෙක සමාජවාදය ගොඩනැගිය නො හැකි ය. 

අනෝමා ජනාදරීගේ අභියෝගය තුළ තිබෙන නිශේධනාත්මක කාරණා අත්හැර, ඇය කියන මූලික දේශපාලන කාරණා ගැන කතා කිරීම අත්‍යවශ්‍ය ය. ඇය මතු කරන්නේ ඉතා මූලික ප්‍රශ්න කීපයකි. ඒවා පවුල් සබඳතාවලට, ස්ත්‍රී-පුරුෂ සමාජභාවයට, පොදු මිනිස් ලක්ෂණවලට අදාළ ය. 

හිරු කණ්ඩායමේ රෝහිත භාෂණ හඳගමගේ එක් පුරෝහිතයෙකි. නැතිනම් ඔහු සතුටු කරන්නට විචාර ලියන්නෙකි. හඳගමගේ තනි තටුවෙන් පියාඹන්න චිත්‍රපටය වෙනුවෙන් අපි හිරු කණ්ඩායම ලෙස මහවැලි කේන්ද්‍රයේ සම්මන්ත්‍රණයක් සංවිධානය කළෙමු. එහි මූලිකත්වය ගත්තේ නෙවිල් උදිත වීරසිංහ සහෝදරයා ය.

එකල හිරු පුවත්පත පළ වුණේ මාසිකව ය. සම්මන්ත්‍රණය දිනයේ විකිණීම සඳහා හිරු පුවත්පතේ අලුත් කලාපයක් නිකුත් කිරීමට අපි අදහස් කළෙමු. එවකට හිරු පුවත්පතේ කර්තෘවරයා වූ රෝහිත භාෂණ පුවත්පත මුද්‍රණයට දීම හැකි තරම් පමා කළේ ය. අවසානයේ පුවත්පත සම්මන්ත්‍රණය දිනයේ එළිදැක්විය නො හැකි විය.

එපමණක් නොව, සම්මන්ත්‍රණයේ අප දේශපාලන කණ්ඩායමේ ප්‍රධාන කථිකයා වූයේ රෝහිත භාෂණ ය. ඔහු පන්නිපිටියේ නිවසට වී පුවත්පතේ වැඩ කරන මුවාවෙන් සම්මන්ත්‍රණය මගහැරියේ ය. ඔහුගේ කතාව වෙනුවට අපි කොළයක් බෙදුවෙමු.

රෝහිත භාෂණගේ මේ හැසිරීමට හේතුව, මා වටහා ගත් පරිදි, නෙවිල් උදිත වීරසිංහ සංස්කෘතික ක්‍රියාකාරිකයකු ලෙස නැගී ඒම ඉවසා ගත නො හැකි වීමයි. එය ඊර්ෂ්‍යාව හා තවත් අයකුගේ මතු වීම දරා ගත නො හැකි කුහකකම මුසු වූ මනෝභාවයකින් සිදු වූවකි. තමන්ගේ දේශපාලන කණ්ඩායම විසින් පොදුවේ තීරණ ගෙන සංවිධානය කරන ලද වැඩක් කඩාකප්පල් කිරීමට උත්සාහ කිරීමකි. 

අනෝමා ජනාදරී විසින් අශෝක හඳගමට එල්ල කරනු ලබන ප්‍රධාන චෝදනාව වන්නේ ද ඇගේ ස්වාධීන නැගී ඒම ඔහුට ඉවසන්නට බැරි වූ බවයි. අශෝක හඳගම අනෝමාට මුදල් නො ගෙව්වා සේ ම රෝහිත භාෂණ ද උදිත කඩේ යැව්වේ ය. උදිතට මාස දෙක තුනක් ඉතා සුළු වැටුපක් ගෙවූ අතර, ඔහු විවාහ වූ පසු එම වැටුප කිසියම් නිශ්චිත දිනයක ගෙවිය හැකිදැයි ඇසීම මේ දේශපාලන කණ්ඩායමේ නායකත්වය විසින් සලකනු ලැබුවේ දේවාපහාසයක් ලෙසයි. හඳගම අනෝමාව වංචනික ලෙස කැමරාව ඉදිරියේ නිරුවත් කළ බව ඇය කියයි. රෝහිත භාෂණ සිය කණ්ඩායමේ සාමාජිකයන් නිරුවත් කළේ රාජ්‍ය මර්දනය වෙත ය.

අපි හිරු කණ්ඩායම සම්බන්ධයෙන් දේශපාලන හා සංස්කෘතික විවේචනයක් ගෙන එන්නෙමු. හිරු කණ්ඩායම ඒ පිළිබඳව අනුගමනය කරන උපායමාර්ගය වන්නේ නිහඬතාව තුළින් විනාශ කර දැමීමයි. එය දේශපාලනික කුහකකමකි. අප අවධාරණය කරන්නේ අප විසින් මෙම දේශපාලන තලය ස්පර්ශ කළ යුතුව තිබෙන බවයි. සමාජවාදය පිළිබඳ සංවාදය න්‍යායික තලයෙන් ජීවිතය වෙත ගෙන ආ යුතු ය. එහි තිබෙන්නේ න්‍යාය පිළිබඳ ගැටලුවකට වඩා මිනිස් ස්වභාවයන් සමග අරගලයකි. සමාජවාදය ජීවන විලාසයක් කර නො ගනිමින් න්‍යාය ටොන් ගණනක් වැමෑරුවත් වැඩක් නැත. සමාජවාදී පක්ෂ හා කණ්ඩායම් පරමාණුකරණය වී යන්නේ එම සංදර්භය තුළයි.

අනෝමාගේ නඩුව සම්බන්ධයෙන් හඳගමගේ ප්‍රතිචාරය ද හිරු කණ්ඩායමේ දේශපාලන උපායමාර්ගය ම වේ. අක්ෂරයේදී ඔහුට බල පෑ දීප්ති කුමාර ගුනරත්න මීට වඩා වෙනස් ය. දීප්ති සිය කණ්ඩායමෙන් බිඳී ගිය කණ්ඩායමේ විවේචනය සමග සක්‍රියව සම්බන්ධ වන්නෙකි. බැන අඬ ගසා ගැනීම පවා නිහඬව සිටීමට වඩා දේශපාලනික ය. දීප්ති අපට බැන වදින්නේ වාමාංශික පෝලෝ සීයා කියමින් ය. මගේ මුහුණ කැත බව ද ඔහු මට කියයි. මේ වනාහි වාමාංශිකයන්ගේ කැත ස්වෝත්තමවාදය හෙළිදරව් කරන කවුළුවකි. ජාතීන් අතර, ස්ත්‍රීන් පුරුෂයන් අතර සමානාත්මතාව වෙනුවෙන් පෙනී සිටින බව කිය ඔවුහු මිනිසුන් ලස්සන, කැත කියා බෙදන්නට උත්සාහ කරයි.

ලස්සන තිබෙන්නේ බලන්නාගේ ඇසෙහි ය යන පිරුළ නො දත් අනෝමා ද අශෝක හඳගමගේ රුව ගැන අපහාස මුඛයෙන් කතා කරන්නේ දීප්තිගේ ස්වරයෙනි.

එහෙත්, ඇගේ විවේචනයේ දේශපාලන යටිතලය ස්පර්ශ කිරීමට මේ කිසිවක් බාධාවක් කර නො ගත යුතු ය. ඇය මතු කරන ඉතා වැදගත් කාරණා කීපයක් තිබේ.

අනෝමා හඳගමගේ බිරිඳ වූ පළියට ඇගෙන් මුදල් නො ගෙවා රංගන සේවාවක් ලබා ගැනීමට ඔහුට ඇති හිමිකම කුමක් ද? චිත්‍රපටයක් නිෂ්පාදනය කිරීම යනු පවුල් ජීවිතය නො වේ. ඇගේ අභියෝගය හඳගමගේ නො ගැඹුරු සිනමා වියමන්වලට වඩා ජීවිතය විනිවිද යන එකකි. තනි තටුවෙන් පියාඹන්න චිත්‍රපටය වෙනුවෙන් හඳගම මූලික අධ්‍යයන කටයුතු පවා කර නැත. ස්ත්‍රී පුරුෂ සමලිංගික ඇසුරට පසුබිම් වන මනෝභාවයන් පිළිබඳ ඔහුට අංශු මාත්‍රයක අවබෝධයක් නැත. ඔහුගේ දෘෂ්ටිය ඔහුගේ සිනමා කෘතියට පසුබිම් වූ ලංකාදීප පුවත්පතේ පළ වන අනේ අපොයි පන්නයේ වාර්තා ලියන ප්‍රාදේශීය මාධ්‍යකරුවන්ගේ දෘෂ්ටිය ඉක්මවා නො යයි. මේ චිත්‍රපටය කෙතරම් බොළඳ ද යත්, ස්ත්‍රී සම ලිංගික විවාහයක් එමගින් අර්ථකථනය කරන්නේ ලී කෑල්ලක් උපයෝගී කරගෙන කරන රැවටීමක් ලෙසයි. ඒ සම ලිංගික සම්බන්ධතාවේ ගැඹුර විනිවිද දකින්නට ඔහු කිසිදු උත්සාහයක් නො දරයි. තනි තටුවෙන් පියාඹන්න චිත්‍රපටය ගැන අප සංවිධානය කළ සම්මන්ත්‍රණයේදී ආචාර්ය නලින් සුවාරිස් මේ කරුණ මතු කළේ ය.

තනි තටුවෙන් පියාඹන්න චිත්‍රපටයට වටිනාකමක් එකතු වන්නේ එහි අවසාන දර්ශනය හේතුවෙනි. චිත්‍රපටය ගැන වැදගත් සංවාද විෂයක් නිර්මානය වන තැන එයයි. පුරුෂ මූලික සමාජයට තහවුරු කර ගන්නට අවශ්‍ය වූ ස්ත්‍රී නිමිත්ත අනෝමා නිරුවත් කර පෙන්වූවා ය. දැන් ඇය කරමින් සිටින්නේ ද එයයි. ඇය ස්ත්‍රියක ලෙස නැගී සිටිමින් සමස්ත පිරිමි සමාජයට ම අභියෝග කරන්නී ය. ඇය අභියෝග කරන්නේ පිරිමින්ගේ දේශපාලනයටයි. පිරිමින් නායකත්වය දෙන පෙරටුගාමී හෙවත් වැන්ගාඩ් පක්ෂයටයි.

හඳගම තනිතටුවෙන් පියාඹන්න චිත්‍රපටයේදී ද ඇත්ත ප්‍රශ්නයෙන් කට්ටි පැන්නේ ය. ඔහු දැන් කරන්නේ ද එයයි.

ඔහු පමණක් නොව සියලු වාමාංශිකයන් කරන්නේ එයයි. රෝහිත භාෂණ සහෝදරයා විසින් නිතර භාවිතා කරන ලද ආප්තෝපදේශයක් භාවිතා කරමින් මෙය පැහැදිලි කළ හැකි ය. ඔවුන් නැති වුණ ඉදිකටුව සොයන්නේ පහන් කණුව යට ය. මන්ද, එතැන එළිය තිබෙන නිසා ය. එහෙත්, ඉදිකටුව නැති වුණේ එතැන නො වේ.

සමාජවාදය නැති වී තිබෙන්නේ රජ්‍ය දේශපාලනයේ නො ව අපගේ ජීවිත තුළයි.

මේ ලිපිය වෙන අයත් එක්කත් බෙදා ගන්න. උපුටා ගන්නවා නම් ‍මෙතැනින් ගත් බව කියන්න

ඔබගේ අදහස් අපි මහත් සේ අගයමු. නිර්නාමිකව හෝ අදහස් පළ කිරීමට අවස්ථාව ලබා දී තිබෙන්නේ එම නිසා ය. එහෙත්, එය අපහරණය නො කිරීම ඔබ‍ගේ වගකීමකි. අසභ්‍ය යයි සාමාන්‍ය ව්‍යවහාරයේ පිළි ගැනෙන වචන සම්බන්ධයෙන් සදාචාරවාදී නො වන මුත්, අනුන්ට අපහාස කිරීම සඳහා එවැනි වදන් භාවිතා කර තිබෙන අවස්ථාවලදී ඒවා ඉවත් කිරීමට සිදු වන බව කරුණාවෙන් සලකන්න. එසේම, නීතිමය ගැටලු මතු කරන අදහස් පළ කිරීම් ද ඉවත් කරනු ලැබේ. අදහස් පළ කිරීම සම්බන්ධ කාරණාවලදී සංස්කාරක වගකීම් සමග සහයෝගයෙන් කටයුතු කිරීම බලාපොරොත්තු වෙමු. මෙම අඩවියේ සිදු වන සංවාද කඩාකප්පල් කිරීම සඳහා දරන කුමන්ත්‍රණකාරී උත්සාහයන් හෙළා දකිමු.