2013-02-14

හලාල් ප්‍රශ්නය: දේශපාලන සායනික ප්‍රතිකාර අවශ්‍ය දේශපාලන උමතු

විදුලිබල හා බලශක්ති ඇමතිකමේ සිට පහත වැටුණු ‍චම්පික රණවකගේ කට කලකට පසු ඇරී තිබේ. ඒ හලාල් සහතිකයට එරෙහිව අද පැවැත්වූ පුවත්පත් සාකච්ඡාවකදීය. 

පසුගිය කාලයේ බත් කන්නට හා දත් මදින්නට පමණක් කට ඇරිය, වෙන අය ලවා තමන්ට කියගන්නට බැරි කතා කියවා ගන්නට තතනමින් සිටි චම්පික රණවක මෙසේ විපිරියාස වන්නට එකම හේතුව තනතුරෙන් පහත දැමීම පමණක් නොවේ. 

ජාතික හෙළ උරුමය ආණ්ඩුව හමුවේ දන නැමීමත් සමගම ආන්තික සිංහල බෞද්ධ ජාති ආගම්වාදී ව්‍යාපාරය තුළ ගලගොඩඅත්තේ රතනසාර භික්ෂුව ඇතුළු බොද බල සේනා සංවිධානය නැඟී ඒම සමග චම්පික හා අතුරලියේ රතන හිමි කලබල වී ඇති බව පෙනෙන්නට තිබේ. 

ඒ නිසා දැන් චම්පිකම බැස හලාල් සටන අතට ගන්නට අමුඩ ගසමින් සිටියි. අද පැවැත්වුණු පුවත්පත් සකච්ඡාවේදී හලාල් සහතිකය සිංහල අවුරුද්දට පෙර ඉවත් නොකළොත් බහුජන සටනක් අරඹන බවට ජමියතුල් උලමා සංවිධානයටත්, හලාල් සහතිකය ලබාගන්නා නිෂ්පාදකයින්ටත් චම්පික හා රතන  හිමි අනතුරු ඇඟවූහ. 

මේ අතර හලාල් සහතිකය නිකුත් කිරීම සඳහා බලය ඇති සමස්ත ලංකා ජමියතුල් උලමා සංවිධානයට විකල්ප සංවිධානයක් ලෙස පෙනී සිටින ශ්‍රී ලංකා ජමියතුල් උලමා නම් සංවිධානයක් ඉදිරිපත් වී අපූරු යෝජනාවක් කර තිබේ. ඒ වනාහි හලාල් සහතිකය නිකුත් කිරීම ආණ්ඩුවට ගන්නා ලෙසයි. මේ නම් අනිවාර්යයෙන්ම ආණ්ඩුවේම කුමන්ත්‍රණයක් විය හැකිය. 

සාමාන්‍යයෙන් සිංහල ජාතිවාදීහු ආණ්ඩුවට ගෙවන්න සිදුවෙනවානම් හලාල් බද්දට වුව විරුද්ධ නොවනු ඇත. මන්ද බලේ සිටින ආණ්ඩුව ජාතිවාදයට පූර්ණ අනුග්‍රහය සපයමින් එයින් සිය පැවැත්ම තහවුරු කරගන්නට උත්සාහ කරන එකක් බැවිනි. පසුගිය කාලයේ විවාහ ලියාපදිංචි ගාස්තු වැඩි කළ විට සිංහල ෞද්ධයන් උද්ඝෝෂණ කළේ ඒ වැඩි කිරීම අඩු කර ගැනීමට නොව, වැඩිවීම මුස්ලිම්වරුන්ට ක්‍රියාත්මක නොවන බව පෙන්වමින් එය මුස්ලිම්වරුන්ටද ක්‍රියාත්මක කරවා ගැනීමටය. 

හලාල් සහතිකය සම්බන්ධයෙන් වාමාංශිකයන් ගත යුතු ස්ථාවරය කුමක්ද? හලාල් සහතිකය අනිවාර්ය එකක් නොවේ යයි ඇතැම් මුස්ලිම් අය පෙන්වා දෙති. එහෙත් හලාල් සහතිකය නොමැති නිෂ්පාදන මිළ දී නොගන්නා ලෙස පල්ලි මගින් මුස්ලිම් වැසියන්ට දැන්වීම හරහා වෙළඳපොළ කොටසක් බිඳ වැට්ටවීමේ තර්ජනය ඔස්සේ හලාල් සහතිකය තුළට අනිවාර්ය බලහත්කාරයක් එකතු වේ. නිෂ්පාදකයෝ 9%ක් පමණ වන මේ වෙළඳපොල පංගුව වෙනුවෙන් හලාල් සහතිකය ලබාගනිති. 

දැන් මතු වී ඇති තත්වය හමුවේ බහුතර මුස්ලිම් නොවන ජනයා හලාල් සහතිකය ඇති නිෂ්පාදන වර්ජනය කරන තැනට තල්ලු වුවහොත්, නිෂ්පාදකයෝ වඩා ලොකු වෙළඳපොල පංගුව වෙනුවෙන් හලාල් සහතිකය අතහැර දමන්නට ඉඩ තිබේ. 

යම් නිෂ්පාදනයක් හලාල්ද නැද්ද යන්න දැනගැනීමට මුස්ලිම්වරුන්ට හිමිකමක් තිබේ. එම හිමිකමට ගරු කරමින් නිෂ්පාදකයින් තම නිපැයුම් හලාල් බව ඇසුරුමෙහි දක්වනවානම් හරිය. එහෙත්, ප්‍රශ්නය නිෂ්පාදකයින් බොරුවට එසේ කියන්නට ඉඩ තිබීමයි. ජමියතුල් උලමා සංවිධානය සහතික දුන්නත්, මේ නිෂ්පාදකයන් සිය නිපැයුම් ඇත්තටම හලාල් කර තිබේද යන්න සැක සහිතය. ජමියතුල් උලමා සංවිධානයට හලාල් ක්‍රියාවලිය අධීක්ෂණය කිරීමට ක්‍රමවේදයක් තිබේද යන්න අපි නොදනිමු. එහෙත්, තමන්ට කප්පම් නොගෙවූ නිෂ්පාදන හරාම් බව පල්ලි හරහා දන්වා මුස්ලිම්වරුන් ඒවා මිළ දී ගැනීම වැළැක්වීමේ හැකියාවක් නම් ජමියතුල් උලමාට තිබේ. 

මෙය සංකීර්ණ ප්‍රශ්නයකි. මෙය දුරදිග ගියහොත් කිසියම් මොහොතක වෙළඳපොළ පවා මුස්ලිම් හා මුස්ලිම් නොවන ලෙස බෙදෙන්නට ඉඩ තිබේ. සිංහල මිනිසුන්ට සිංහල කඩ. මුස්ලිම් මිනිසුන්ට මුස්ලිම් කඩ. මෙය ලාභය මත පදනම් වූ ධනවාදයට අලුත්ම අත්දැකීමක් වනු නිසැකය. ප්‍රධාන වශයෙන් වෙළඳ ප්‍රජාවක් වන මුස්ලිම්වරුන්ට මෙය අහිතකර ලෙස බලපානු ඇත. සිංහල ව්‍යාපාරිකයන්ටද මෙයින් අත් වන සෙතක් නැත.

මෙම තත්වය විදෙස් රටවලින් පැමිණෙන මැක්ොනල්ඩ්, ේ.එෆ්.සී., පීසා හට්, ොමිෝස්, ්‍රෙඩ්ෝක් ආදී ෆ්‍රැන්චයිස් හෙවත් ෞරාධිකාර ව්‍යාපාරවලට ඉතා වාසිදායක වනු ඇත. 

දැනටත්, පවතින තත්වය පාවිච්චි කරමින් නෝලිමිට් වැනි මුස්ලිම් ව්‍යාපාරවලට එරෙහිව ජාතිවාදී පදනමින් උද්ඝෝෂණ කෙරෙමින් තිබේ. 

යුද බලය පාවිච්චි කර දේශපාලනය තුළ සිංහල ආධිපත්‍යය පිහිටුවා අවසන්ය. එහෙත්, සිංහල මිනිසුන් බහුතරයකගේ දිළිඳුකම අවසන් වී නැත. ඔවුන් අතර ඇති අසහනය තුළට අලුතින් දියත් කර තිබෙන මතවාදය වන්නේවෙළඳපොළ තුළද සිංහල ආධිපත්‍යය පිහිටුවිය යුතු බවයි.

සරළව කීවොත් සිංහල ජාතිවාදීන්ගේ මතවාදය වන්නේ තම දිළිඳුභාවයට විසඳුම සෙසු ජාතීන් තමන්ට වඩා දිළිඳුභාවයට පත් කිරීමය යන්නයි. 

මේ වනාහි දේශපාලන සායනික ප්‍රතිකාර මගින් මිස අන් කිසිත් ප්‍රතිකාරයක් මගින් සුව කළ නොහැකි දේශපාලන උමතුවකි.

මේ ලිපිය වෙන අයත් එක්කත් බෙදා ගන්න. උපුටා ගන්නවා නම් ‍මෙතැනින් ගත් බව කියන්න