2017-01-16

ධර්මදාසගේ චින්තනය හා ධර්ම දේශකයන්ගේ විරෝධය

‘කැපිටලිසම් කියන එක ලෝකෙට හඳුන්වා දෙන්නේ කාල් මාක්ස්. ඒ එයාගේ දාස් කැපිටාල් කියන ෆික්ෂන් එක ඇතුළේ. සොෂලිසම් කියන සුපර් හීරෝව හදන්න එයා කැපිටලිසම් කියන සුපර් විලන්ව නිර්මාණය කරනවා. එහෙම නැතුව කැපිටලිසම් කියල එකක් ලෝකේ කොහේවත් පැවතුනා නෙමෙයි.

ශිෂ්ටාචාරේ පටන් ගත්ත තැන ඉඳන් මිනිස්සු ජීවත් වුණු සාමාන්‍ය විදිහ මාක්ස් කැපිටලිසම් කියල ප්‍රබන්ධගත කරනවා. ඒකට ලෝකේ වටේම ෆෑන්ස්ලා හැදෙනවා. විප්ලවය කියන්නේ ඒකෙ මාකටින් කැම්පේන් එක.’

චින්තන ධර්මදාස විසින් කරන ලද උක්ත ප්‍ර‍කාශය විසින් ලංකාවේ වාමාංශික දේශපාලනය තුළ ඇති කරන ලද කම්පන තරංගය තවමත් ප්‍ර‍තිකම්පනය වෙමින් තිබෙනු දක්නට ලැබේ.

යමෙකු ආගමක් විවේචනය කළ විට ආගමික සමාජයෙන් එයට ප්‍ර‍තිචාර දැක්වෙන ආකාර දෙකක් තිබේ. එකක් වන්නේ විවේචකයා මරා දැමීමයි. එසේ කිරීමෙන් තමන්ගේ භක්තිය වැඩිපුර ප්‍ර‍දර්ශනය කළ හැකි ය. ඒ සඳහා වැඩිය කරදර වෙන්නට ද උවමනා නැත. 

වර්තමානයේදී නම් කුණුහරුප ටිකක් ෆේස්බුක්හි ලිව්වත් ඇති ය. මේ ප්‍ර‍ශ්නයේදී ද පිරිසක් එසේ කළ හ.

අනෙක් පිරිස වන්නේ මෙම විවේචනයට බුද්ධිමය ලෙස ප්‍ර‍තිචාර දැක්වීමෙන් එය පරාජය කළ යුතු යයි සිතන අයයි. බව බ්ලොග් අඩවිය ඒ වඩා දුෂ්කර කාර්යයට අත ගසා තිබේ.

ලෝකය එදා පටන් ම පැවති පිළිවෙල එක ම පිළිවෙලක් යයි කිව හැකි ද යන්න මම නො දනිමි. එහෙත්, එය අදහසක් ලෙස ප්‍ර‍තික්ෂේප කරන්නට ද මට උවමනාවක් නැත. එසේම, මාක්ස්ගේ යුගයේ පැවතියේ ධනවාදයක් ද, තවමත් පවතින්නේ ඒ ධනවාදය ම ද, නැතිනම් වෙනත් එකක් ද, මාක්ස්ගේ විග්‍ර‍හය මුළු ලෝකයට ම අදාළ ද යන්න ද මම නො දනිමි. අවංකව ම නො දනිමි. මට ඒ පිළිබඳව අවසන් තීරණයකට එන්නට උවමනාවක් ද නැත. 

විශ්වය ගැන දැනුම මහා සාගරයක් නම්, අප එයින් දන්නේ වතුර බිංදුවක තරම විය හැකි ය. එ් කතාව ඉතිහාසයට ද අදාළ ය. ඒ නිසා යමක් නො දන්නවා යයි කීමට ලජ්ජා විය යුතු නැත. මන්ද, දන්නවා යයි කියන අය ද ඇත්ත ම කිව්වොත් දන්නා රෙද්දක් නැත.

මෙතනදී නලින් ද සිල්වා ගුරුත්වාකර්ෂණය ගැන ඇසූ ප්‍ර‍ශ්නය නිදසුනකට ගත හැකි ය. ගුරුත්වාකර්ෂණය තිබෙනවා යයි අප පිළි ගන්නේ ඇයි? අප කවුරුවත් එය දැක ඇති නිසා ද? නැත. හැමෝ ම කියන නිසා ය. හැබැයි ඉතින් නටුවකින් ගෙඩියක් ගිලිහුණු විට එය අහසේ පා වී නො ගොස් පොළවට වැටෙන්නට මොකක් හරි හේතුවක් තිබිය යුතු ය. ඒ තියෙන එකට අයිසෙක් නිව්ටන් ගුරුත්වාකර්ෂණය යයි කීවේ ය. (නලින් ද සිල්වා මහතා ගුරුත්වාකර්ෂණය ඔහු ගේ පන්චෙන්ද්‍රියන්ට දැනෙන්නේ නැතැයි කියයි. එතුමා කළ යුත්තේ අංගොඩ හන්දියේ සිල්ලර කඩයකින් පිටි ගෝනියක්‌ මිල දී ගෙන එය කර තබාගෙන කිලෝමීටරයක්‌ ගමන් කිරීම ය. එවිටත් ගුරුත්වාකර්ෂණය නො දැනේ නම් අංගොඩින් ම පිහිටක්‌ ලබාගත හැකි ය. කියවන්න බෝධි ධනපාල, විදුසර)

ධනවාදය ගැන කියන්නට තිබෙන්නේ ද එය ම ය. මේ තිබෙන එක මොකක් හරි එකකි. මාක්ස් එය ධනවාදය ලෙස කදිමට විග්‍ර‍හ කළේ ය. මාක්ස්ගේ ඉතිහාසය පිළිබඳ විග්‍ර‍හය පිළි නො ගත්තත්, බොහෝ දෙනෙක් ධනවාදය පිළිබඳ විග්‍ර‍හය පිළි ගනිති. බව බ්ලොග් අඩවියේ දැක්වෙන ආකාරයට “උසස් පෙළ ආර්ථික විද්‍යාව ඉගෙන ගන්නා මට්ටමේ හෝ දැනුම" තුළ පවා එසේ තිබේ. උසස් පෙළ බෞද්ධ ශිෂ්ටාචාරය විෂය ඉගෙන ගන්නා අය ලබන දැනුම තුළ දුකට හේතුවක් ලෙස කර්මය ද දැක්වේ.

අප කර්මය පිළිබඳ සංකල්පය ප්‍ර‍තික්ෂේප කර ධනවාදය පිළිබඳ විග්‍ර‍හය වැළඳ ගන්නේ ඇයි? අනෙක තෝරා ගන්නා අයට වඩා අප බුද්ධිමත් නිසා ද? අප වඩා බුද්ධිමත් යයි අප සිතන්නේ කුමකට සාපේක්ෂව ද? ඇත්තම කිව්වොත් මෙය ලියන මට වඩා ඔබ බුද්ධිමත් වන්නට ප්‍ර‍ධාන හේතුව මා මෝඩයකු බව මෙහි පැමිණ නිර්නාමිකව අදහස් පළ කරන බොහෝ දෙනෙකු නිතර කියන එක නිසා මිස වෙන හේතුවක් නිසා නො වන්නට පුළුවන. මිනිස් බුද්ධිය ද මහා සාගරය වැනි පුළුල් එකකි. දර්ශනය ගැන දැනුම එහි එක් කුඩා අංශයක් පමණි. එහි තව බොහෝ පැතිකඩ තිබේ. යමෙක් තව කෙනෙකුට වඩා බුද්ධිමත් යයි කියන්නේ යම් නිශ්චිත අංශයකින් පමණි. 

ඇන්.ඇම්. පෙරේරා එක වර බුද්ධිමය කාර්යයන් කීපයක් කිරීමේ සූරයකු බව කියැවේ. බුලත් විටක් කමින්, කොන්දොස්තර සමග කතා කරමින්, දුරකථනයට ද පිළිතුරු දෙමින්, බෙල් එකට ද ඇහුම්කණ් දෙමින්, පැති කණ්ණාඩිය ද බලමින්, ට්‍රැෆික් පොලිසිය ගැන ද සැලකිලිමත් වෙමින්, පාරේ වාහන අතරින් සීරුවෙන් ඔබ යන බසය ධාවනය කරන අට පාස් රියදුරා කරන කාර්යය ඇන්. ඇම්. පෙරේරාට කළ හැකි ද? ඒ කියන්නේ ඇන්. ඇම්. බුද්ධි හීන පුද්ගලයකු ය කියන එක නො වන බව අමුතුවෙන් කියන්නට ඕනෑ නැත.

බව වෙබ් අඩවිය ප්‍රාග්ධනය මිනිසුන්ට තේරෙන බසකින් නැවත ලියන එක විශිෂ්ට, අගය කළ යුතු ක්‍රියාවකි. එහෙත්, පුංචි උපදේශයක් දිය යුතු ය.

ලංකාවේ වාමාංශිකයන් දෙමළාට දෙමළ වීම නිසා ප්‍ර‍ශ්නයක් ඇති බව කියා දෙන්නට කොයි තරම් උත්සාහ දරා තිබේ ද? එහෙත්, නැවත වතාවක් මෙම සටහනට පහළින් දෙමළාට දෙමළ වීම නිසා ප්‍ර‍ශ්නයක් තිබෙන ප්‍ර‍ශ්නය කුමක් ද යන ප්‍ර‍ශ්නය ලියැවෙන එක වළක්වන්නට බැරි ය. හේතුව ඒ ප්‍ර‍ශ්නය මතු වන සිංහල ජාතිකවාදී කතිකාව, වාමාංශිකයන් උත්තර දෙන මාක්ස්වාදී කතිකාව නො වන නිසා ය. 

බව බ්ලොග් අඩවිය කරන අය ඔය ඔක්කොම කළාට පසුවත් චින්තන ධර්මදාස අර මුලින් දැමූ තොරතුරු චිත්‍ර‍ණය නැවත පළ කළහොත් කලකිරී ඉවත් නො වන්නට ආත්ම ශක්තිය ගොඩනගා ගත යුතු ය.

මාක්ස්ට නො ව, ඉතිහාසයේ කිසිම මිනිස් ප්‍රාණියකුට ඉතිහාසය පිළිබඳ පරිපූර්ණ විග්‍ර‍හයක් කළ නො හැකි ය. හේතුව ඉතිහාසය යනු ශුද්ධ ගණිතය වැනි මිනිස් මනසේ පවතින දෙයක් නො ව, භෞතිකව තිබූ හා ඉදිරියටත් පවතින දෙයක් වන බැවිනි.

මාක්ස්වාදී ඉතිහාස කතිකාව අදාළ වන්නේ එම කතිකාව සමග යම් ආකාරයකින් සම්බන්ධ වන අයටයි. එම කතිකාව ප්‍ර‍තික්ෂේප කරන අයෙකුට එම කතිකාවෙන් කොයි තරම් ප්‍රාතිහාර්ය පෙන්නුවත් වැඩක් නැත. සම්පූර්ණයෙන් අන්ධ වූවෙකුට දේදුනු හතක් අහසේ මවා පෙන්නුවත් වැඩක් නැත.

චින්තන ධර්මදාස විසින් සිය වචන කීපයෙන් දර්ශනවාදීන්ගේ රෙදි ගලවා තිබෙන්නේ ඒ අයුරිනි.

චින්තනට ගංජාකාරයා, ඇඩ්වටයිසිංකාරයා, අරූ, මූ කියන ගමන්, මේ විවාදයේ සියලු පැති දෙස උනන්දුවෙන් බලා සිටින අපටත් මාක්ස්වාදියෝ බනිති. ඒ අපි ඒවාට ලයික් දානවා ය කියා ය.

අප නම් ලයික් දාන්නේ චින්තන ධර්මදාසට පමණක් නො වේ. අපි විදර්ශන කන්නන්ගරවත්, නිර්මාල් දේවසිරිවත්, සුමනසිරි ලියනගේවත්, වංගීස සුමනසේකරවත්, දීප්ති කුමාර ගුණරත්නවත්, රෝහිත භාෂාණවත් තමන් දාර්ශනිකයන් යයි හඳුන්වා නො ගන්නා තවත් බොහෝ දෙනෙකුත් කියවන්නෙමු. අවුරුදු ගණනාවක් තිස්සේ ඔවුන්ගේ පාඨකයන් වූ අපට අද වුණත් ඔවුන් කියන්නේ කිසිවක් නො දන්නා මැට්ටන් ය කියා ය. ඒ කියමන අපට වඩා අදාළ වන්නේ අපගේ එකී ගුරුවරුන්ට බව විලි ලැජ්ජාවේ සන්තෝසෙන් පවසමි. එහෙත්, ඔවුන්ට දන්නා අය ලෙස පෙනී සිටීමට නම් අප වැනි නො දන්නා අය ලෙස ඔවුන් විසින් පෙන්වා දෙන අය ද සිටිය යුතු ය.

අප නම් අප ගැන කියන්නේ අප නිදහස් මතධාරීන් බවයි. අපි සත්‍යය පිළිබඳ වාක්‍යයට නැවතුම් තිතක් නො තබා බලා සිටින්නෙමු. ඒ තිත අප කිසිදාක තබන්නේ ද නැත. 

වාදීන් වන ඔබ සමග අපට කිසිදු ගැටලුවක් නැත. ඔබේ කාර්යය ඔබ කරන්න. එහෙත්, පිළිගැනීම, ප්‍ර‍තික්ෂේප කිරීම සිදු වන්නේ කුණුහරුප කියන්නට තිබෙන හැකියාව මත නො ව, තමන්ගේ විදුරු නුවණ මෙහෙයවා කරන විග්‍ර‍හයන්ගේ තාර්කිකත්වය මත ය. 

ඔය දැන් කරන විදියේ පානදුරා වාද පරණ ජාතියක් බව ද, අදට එතරම් ආකර්ශනීය නො වන බව ද මගේ අදහසයි. 

ඔබගේ අදහස් අපි මහත් සේ අගයමු. නිර්නාමිකව හෝ අදහස් පළ කිරීමට අවස්ථාව ලබා දී තිබෙන්නේ එම නිසා ය. එහෙත්, එය අපහරණය නො කිරීම ඔබ‍ගේ වගකීමකි. අසභ්‍ය යයි සාමාන්‍ය ව්‍යවහාරයේ පිළි ගැනෙන වචන සම්බන්ධයෙන් සදාචාරවාදී නො වන මුත්, අනුන්ට අපහාස කිරීම සඳහා එවැනි වදන් භාවිතා කර තිබෙන අවස්ථාවලදී ඒවා ඉවත් කිරීමට සිදු වන බව කරුණාවෙන් සලකන්න. එසේම, නීතිමය ගැටලු මතු කරන අදහස් පළ කිරීම් ද ඉවත් කරනු ලැබේ. අදහස් පළ කිරීම සම්බන්ධ කාරණාවලදී සංස්කාරක වගකීම් සමග සහයෝගයෙන් කටයුතු කිරීම බලාපොරොත්තු වෙමු.